Het hoger onderwijs wordt steeds flexibeler. Studenten krijgen in toenemende mate meer keuzevrijheid in hoe, waar, wanneer en wat ze leren, zowel in een cursus als gedurende hun studie(-loopbaan). Deze ontwikkeling vraagt van studenten dat ze meer de regie nemen over en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces en studieloopbaan. Met deze podcastreeks willen we Brigitte ten Brink en Sjirk Zijlstra docenten inzichten en tools bieden om studenten hierin te ondersteunen.
Elke aflevering is te luisteren via deze site of Spotify. Daarnaast kan je de uitwerking van de interviews teruglezen op. Zie de afleveringen hieronder voor de links.
Afleveringen
Sessie 1: Zelfregulatie in flexibel onderwijs: Docenten als ondersteuners van zelfregulerend leren
Studenten in het HBO en WO hebben steeds meer keuzevrijheid in hoe, wanneer, waar en wat zij leren. Zelf de regie nemen is daarbij essentieel. Hoe kunnen wij als docenten zelfregulerend leren integreren in ons onderwijs en studenten ondersteunen bij het ontwikkelen van deze vaardigheden?
In deze podcast worden Anique de Bruin, hoogleraar Self Regulated Learning aan Maastricht Universiteit en Peter Verkoeijen, lector Brein en Leren aan Avans Hogeschool en hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, geinterviewd, beiden initiatiefnemers van en projectleiders bij SELFLEX. De vaste vragen van de podcast reeks komen voorbij: Wat is het? Wat betekent het voor studenten? Wat betekent het voor docenten? Wat kunnen we verwachten?
De podcast is ook te luisteren op Spotify. De uitwerking van het interview is te lezen op onze site.
Sessie 2: Zelfmonitoring in zelfregulerend leren: Essentieel onderdeel in het ondersteunen van het leerproces
HBO- en WO-studenten hebben veel vrijheid, in zowel de invulling van hun zelfstudietijd als hun studieprogramma. Hoe kunnen wij als docenten studenten helpen hun leerproces beter te sturen door middel van effectieve zelfmonitoring?
In deze podcast wordt Martine Baars, universitair hoofddocent bij het Behavioural Science Institute en bij de afdeling Orthopedagogiek van de Radboud Universiteit en onderzoeker bij het SELFLEX-consortium, geinterviewd. De vaste vragen van de podcast reeks komen voorbij: Wat is het? Wat betekent het voor studenten? Wat betekent het voor docenten? Wat kunnen we van het onderzoek verwachten? Wat kunnen we nu al doen?
De podcast is ook te luisteren op Spotify. De uitwerking van het interview is te lezen op onze site.
Sessie 3: Zelfregulerend leren: Bewuste studiekeuzes maken
Studenten in het hoger onderwijs krijgen steeds meer keuzevrijheid in hun studieprogramma. Hoe kunnen wij als docenten studenten ondersteunen om bewust en strategisch te kiezen zodat hun keuzes aansluiten bij hun persoonlijke en professionele groei?
In dit interview spreken we hierover met Milou van Harsel, associate lector bij het lectoraat Brein en Leren van het expertisecentrum Future-proof Education van de Avans Hogeschool en Judith Teunissen, docent verpleegkunde aan Avans Hogeschool en beiden lid van het SELFLEX-consortium. De vaste vragen van de podcast reeks komen voorbij: Wat is het? Wat betekent het voor studenten? Wat betekent het voor docenten? Wat kunnen we van het onderzoek verwachten? Wat kunnen we nu al doen?
De podcast is ook te luisteren op Spotify. De uitwerking van het interview is te lezen op onze site.
Sessie 4: Zelfregulerend leren: zo helpt technologie studenten.
Naarmate het hoger onderwijs flexibeler wordt, krijgen studenten meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Het is daarom essentieel dat zij hun eigen leerproces goed kunnen sturen. Hoe kunnen docenten technologie inzetten om studenten te ondersteunen bij het zelf reguleren van hun leerproces?
In deze aflevering praten we hierover met Eelco Braad, senior onderzoeker bij het lectoraat Digitale Transformatie aan de Hanze Hogeschool en Eelco is daarnaast als onderzoeker verbonden aan het SELFLEX-consortium en Jarin van der Kooi, master student Digitale Technologie aan de Hanze Hogeschool die onderzoek doet naar een learning dashboard die gericht is op het vergroten van eigenaarschap over het leerproces. In deze aflevering bespreken we met hen hoe we studenten kunnen ondersteunen met technologische tools bij het zelfreguleren van hun leerproces en leertraject. De vaste vragen van de podcast reeks komen voorbij: Wat is het? Wat betekent het voor studenten? Wat betekent het voor docenten? Wat kunnen we van het onderzoek verwachten? Wat kunnen we nu al doen?
De podcast is ook te luisteren op Spotify. De uitwerking van het interview is te lezen op onze site.
Sessie 5: Het integreren van zelfregulerend leren: van losse aanpak naar een sterke leerlijn
Het integreren van zelfregulerend leren in een onderwijsprogramma kent kansen en uitdagingen. Hoe kunnen opleidingen de overstap maken van een impliciete en incidentele benadering van zelfregulerend leren naar een leerlijn die écht onderdeel is van het curriculum?
In deze aflevering praten we hierover met Sylvia Heeneman, hoogleraar Health profession education aan de faculteit Health, Medicine and Life Sciences (FHML) en de School of Health Profession Education (SHE) van de Universiteit Maastricht, en Judith Sieben, universitair hoofddocent aan hetzelfde onderwijsinstituut en dezelfde medische faculteit van de Universiteit Maastricht. Daarnaast is Judith als onderzoeker verbonden aan het SELFLEX-consortium. In deze aflevering bespreken we met hen hoe we studenten kennis en vaardigheden in zelfgereguleerd leren kunnen laten ontwikkelen binnen een curriculum. De vaste vragen van de podcast reeks komen voorbij: Wat is het? Wat betekent het voor studenten? Wat betekent het voor docenten? Wat kunnen we van het onderzoek verwachten? Wat kunnen we nu al doen?
De podcast is ook te luisteren op Spotify. De uitwerking van het interview is te lezen op onze site.
Show notes
Presentatie en eindredactie: Brigitte ten Brink (UvA) en Sjirk Zijlstra (VU)
Onderzoek, script en montage: Brigitte ten Brink
Muziek: Susan Dingarten en Jeroen Swarte
Techniek: Joost Canters (VU)
Gefaciliteerd door: NRO (SELFLEX project)