De EARLI-conferentie in Graz was ook dit jaar een inspirerende en mooie gelegenheid om ideeën uit te wisselen, nieuwe inzichten op te doen en spannende discussies te voeren. Leden van SELFLEX grepen de kans om actief bij te dragen aan verschillende sessies en hun onderzoek te delen.

Zo vond er een symposium plaats over de uitdagingen bij het meten van zelfgereguleerd leren (ZRL) en moderne benaderingen om deze aan te gaan. De eerste bijdrage, door SELFLEX-lid Sina Gottschlich, liet zien wat de meerwaarde is van het combineren van het meten van ZRL via portfolio’s met het afnemen van interviews. Vervolgens lichtte SELFLEX-lid Hillie Aaldering toe in hoeverre geschreven rapporten kunnen worden gebruikt om doelstellingen en reflectie in sociaal gedeelde regulatie van leren (SSRL) te onderzoeken. Daarna besprak Samantha Vos de resultaten van een longitudinale studie naar ZRL en de uitdagingen bij het gebruik van zelfrapportage-instrumenten om ZRL over de tijd heen te meten. De laatste presentatie, door Roberto Pamas, richtte zich op het gebruik van een beoordelingsrubriek voor tutors om data te verzamelen over de implementatie van ZRL in gepersonaliseerde leersessies. De discussie door Ernesto Panadero sloot hierop aan en richtte zich op de verschillende spanningen die in deze studies bij het meten van ZRL werden geïdentificeerd, evenals de implicaties hiervan voor toekomstig onderzoek. Het was een inspirerende sessie met waardevolle bijdragen en mooie uitwisseling!

Daarnaast organiseerde SELFLEX-leden Renée Hendriks en Milou van Harsel vanuit werkpakket 2 een roundtable-discussie over hoe curriculaire keuzevrijheid het zelfgereguleerde leren en de motivatie van studenten beïnvloedt. Deze interactieve sessie leverde waardevolle inzichten en ervaringen op, en bood ruimte voor een levendige uitwisseling met het publiek.

Dank aan alle betrokkenen voor hun inspirerende bijdragen en aan het publiek voor de waardevolle gesprekken!