Ondersteuning van zelfgereguleerd leren in flexibel hoger onderwijs
Flexibiliteit is een belangrijk kenmerk van het hoger onderwijs: studenten bepalen grotendeels zelf waar, wanneer en hoe ze leren. Dergelijk onderwijs vraagt om studenten die hun leerproces goed kunnen reguleren. Iedere docent weet echter dat dit niet vanzelfsprekend is.
Aan de bestaande flexibiliteitsdimensies wordt tegenwoordig een extra dimensie toegevoegd. Studenten mogen namelijk steeds meer zelf bepalen wat ze leren. Dat wil zeggen, studenten krijgen ruimte voor een flexibele leerbenadering (te weten, eigen leerdoelen of leermaterialen kiezen) en/of een flexibel leertraject (te weten, zelf kiezen welke combinatie van vakken te volgen).
Om deze uitdaging het hoofd te bieden, is praktijkgericht onderzoek naar de ondersteuning van zelfgereguleerd leren noodzakelijk. Kijk voor meer informatie onder het kopje algemeen of voor specifieke informatie bij de werkpakketten.
SELFLEX: Algemeen
Het SELFLEX consortium onderzoekt hoe je het zelfgereguleerd leren van studenten in het hoger onderwijs kunt bevorderen door slim gebruik te maken van instructieontwerp en technologie en door rekening te houden met de leeromgeving van studenten en hun motivatie.
SELFLEX is een praktijkgericht onderzoeksproject gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO; Grote Vragen). Een consortium van 9 hogescholen en universiteiten doet binnen dit project praktijkgericht onderzoek naar de ondersteuning van zelfgereguleerd leren in flexibel hoger onderwijs.
Werkpakket 1: Ondersteunen van zelfgereguleerd leren in flexibele leerbenaderingen
Werkpakket 1 richt zich met name op leerbenaderingen (leerdoel-, toets- en taakniveau) waarbij de aanpak van de leertaak en/of de gestelde leerdoelen (hoe studenten leren) flexibel zijn.
Werkpakket 1 doet onderzoek naar de vraag hoe studenten zelfgereguleerd leren binnen flexibele leerbenaderingen in het hoger onderwijs, en hoe deze vaardigheden in deze omgeving verbeterd kunnen worden. Op basis van deze inzichten ontwerpen en testen we een interventie gebaseerd op instructieontwerpprincipes en gericht op co-regulatie van leren om de zelfgereguleerde leervaardigheden van studenten binnen flexibele leerbenaderingen in het hoger onderwijs te vergroten.
Werkpakket 2: Ondersteunen van zelfgereguleerd leren in flexibele leertrajecten
Werkpakket 2 richt zich op leertrajecten (module- en studieniveau) waarbij de inhoud (wat) flexibel is en leertrajecten waarbij het ontwerp (hoe) flexibel is.
Werkpakket 2 doet onderzoek naar de vraag hoe studenten flexibiliteit in een leeromgeving ervaren, welke keuzes zij maken in zo’n flexibele leeromgeving en waarom en hoe (zelfgereguleerd) zij dat keuzeproces doorlopen. Daarnaast doet werkpakket 2 onderzoek naar hoe je studenten kunt begeleiden in dit keuzeproces. Ook doet werkpakket 2 onderzoek naar de vraag of het bieden van inhoudelijke flexibiliteit in de praktijk van het hoger onderwijs gerelateerd is aan motivatie, zelfgereguleerd leren en prestatie.
Werkpakket 3: Technologie
Werkpakket 3 richt zich op de rol van technologie op het ondersteunen bij flexibele leerbenaderingen (WP1) en -trajecten (WP2) en hoe technologie kan ondersteunen bij het ontwikkelen van zelfgereguleerd leren.
Werkpakket 3 doet onderzoek naar de vraag hoe technologie, in interactie met docenten en medestudenten, studenten in flexibel hoger onderwijs kan ondersteunen en hoe studenten zo in staat kunnen worden gesteld hun vaardigheden voor zelfgereguleerd leren te ontwikkelen.
Werkpakket 4: Autonomie en Motivatie
Werkpakket 4 richt zich op de rol van verbondenheid, autonomie en competentie in flexibele leerbenaderingen (WP1) en -trajecten (WP2) bij het ontwikkelen van zelfgereguleerd leren.
Werkpakket 4 doet onderzoek naar de vraag hoe de motivatie van studenten en zelfgereguleerd leren in het hoger onderwijs binnen flexibele leerbenaderingen (WP1) en -trajecten (WP2) in het hoger onderwijs samenhangen en onderzoekt instructieontwerp, agency bij zelfgereguleerd leren en de balans tussen psychologische basisbehoeften autonomie en andere behoeften.
Werkpakket 5: Doorwerking en Valorisatie
Werkpakket 5 richt zich op het vertalen en beschikbaar stellen van de inzichten uit het onderzoek van het SELFLEX consortium.
Werkpakket 5 heeft als doel om docenten en onderwijsprofessionals in staat te stellen om de principes van onderwijsontwerp en technologie te gebruiken om zelfgereguleerd leren van studenten te verbeteren, om studenten effectief te ondersteunen en om deze ondersteuning aan te passen aan de motivatie van leerlingen en de kenmerken van de flexibele leeromgeving.